Preview

Economics of Contemporary Russia

Advanced search

The Emergence of Dominant Logic of the Company’s Development: Looking Inside the Black Box

Abstract

The article investigates a mechanism of emerging the dominant logic of the company’s development and interpretation of strategic information by mean of cognitive mapping of the attitudes of top and middle managers of a large Russian company. Research outcome indicates that dominant logic originates in the shared mental model of the top management and then it transfers to the middle managers. The data indicate the greater practicality and complexity of the middle management shared mental model. Management at both levels pays more attention to external strategic issues rather than to the internal factors. The research results promote to better understanding of the role of top and middle management in shaping the dominant logic of the company’s development, as well as they contribute to the systemic management and the resource-based view.

About the Authors

I. I. Eliseeva

Russian Federation


V Platonov
Санкт-Петербургский государственный экономический университет
Russian Federation


J. -P. Bergman
Лаппеэнрантский технологический университет, Школа бизнеса и менеджмента
Russian Federation


I. . Dukeov
Лаппеэнрантский технологический университет
Russian Federation


P Röyttä
Институт высокопроизводительных вычислений
Russian Federation


References

1. Абрамова Н.А., Авдеева З.К. Когнитивный анализ и управление развитием ситуаций: проблемы методологии, теории и практики // Проблемы управления. 2008. № 3. С. 85-87.

2. Авдеева З.К., Коврига С.В., Макаренко Д.И. Когнитивное моделирование для решения задач управления слабоструктурированными системами (ситуациями) // Управление большими системами: сборник трудов. 2006. Вып. 16. С. 26-29.

3. Авдеева З.К., Коврига С.В., Макаренко Д.И., Максимов В.И. Когнитивный подход в управлении // Проблемы управления. 2007. № 3. С. 2-8.

4. Елисеева И.И., Платонов В.В. Динамический потенциал - недостающее звено в исследовании инновационной деятельности // Финансы и бизнес. 2014. № 4. С. 102-110.

5. Елисеева И.И., Платонов В.В., Бергман Ю.-П., Луукка П. Когнитивное разнообразие и формирование доминантной логики инновационных компаний // Экономическая наука современной России. 2015. № 3. С. 67-80.

6. Карлик А.Е., Платонов В.В. Ресурсно-ориентированный подход в междисциплинарной перспективе // Финансы и бизнес. 2013. № 4. С. 4-12.

7. Клейнер Г.Б. Системная парадигма и теория предприятия // Вопросы экономики. 2002. № 10. C. 47-49.

8. Клейнер Г.Б. Системная парадигма и системный менеджмент // Российский журнал менеджмента. 2008. № 3. C. 27-50.

9. Корнаи Я. Системная парадигма // Вопросы экономики. 2002. № 4. С. 4-22.

10. Максимов В.И. Когнитивные технологии - от незнания к пониманию // Труды 1-й международной конференции «Когнитивный анализ и управление развитием ситуаций» (CASC’2001). Т. 1. М.: ИПУ РАН, 2001. С. 4-41.

11. Платонов В.В., Бергман Ю.-П., Хултин Т. Влияние трансграничных кооперационных сетей на динамику инновационной деятельности в приграничных регионах // Финансы и бизнес. 2010. № 1. С. 47-64.

12. Плотинский Ю.М. Модели социальных процессов. М.: Логос, 2001.

13. Федулов А.С. Нечеткие реляционные когнитивные карты // Теории и системы управления. 2005. № 1. С. 120-132.

14. Beck T.E., Plowman D.A. Experiencing rare and unusual events richly: The role of middle managers in animating and guiding organizational interpretation // Organization Science. 2009. № 20 (5). P. 909-924.

15. Bergman J.-P, Knutas A., Jantunen A., Tarkiainen A., Luukka P., Karlik A., Platonov V Strategic interpretation on sustainability issues: Eliciting cognitive maps of boards of directors. Corporate governance // The International Journal of Business in Society, 2016. № 16 (1). P. 162-186.

16. Daft R.L., Weick K.L. Toward a model of organizations as interpretation systems // Academy of Management Review. 1984. № 9 (2). P. 284-295.

17. Dutton J.E., Duncan R.B. The Influence of the strategic planning process on strategic change // Strategic Management Journal. 1987. Vol. 8. № 2. P. 103-116.

18. Dutton J.E., Ashford S.J., O’Neil R.M., Hayes E., Wierba E.E. Reading the wind: How middle managers assess the context selling issues to top managers // Strategic Management Journal. 1997. № 18 (5). P. 407-425.

19. Floyd S.W., Wooldridge B. Middle management involvement in strategy and its association with strategic type: A research note // Strategic Management Journal. 1992. № 13 (1). P. 153-167.

20. Forester J.W Counter intuitive behavior of social systems // Technology Review. 1971. № 73 (3). P. 52-68.

21. GrantR.M. On ‘dominant logic’, relatedness and the link between diversity and performance // Strategic Management Journal. 1988. № 9 (6). P. 639-642.

22. Grant R.M. The resource-based theory of competitive advantage: Implications for strategy formulation // California Management Review. 1991. № 33(3). P. 114-135.

23. Hambrick D.C., Mason P.A. Upper echelons: The organization as reflection of tis top managers // Academy of Management Review. 1984. № 9 (2). P. 193-206.

24. Helfat C.E., Peteraf M.A. Managerial cognitive capabilities and the microfoundations of dynamic capabilities // Strategic Management Journal. 2015. № 36 (6). P. 831-850.

25. Knoke D., Yang S., Kuklinski J.H. Social network analysis. Los Angeles: Sage Publications, 2008.

26. Kornai J. The system paradigm. William Davidson Institute. Working Paper. 1998. № 278.

27. Langfield-Smith K.M., Wirth A. Measuring differences between cognitive maps // Journal of the Operational Research Society. 1992. № 43 (12). P. 1135-1150.

28. Markoczy L. Consensus formation during strategic change // Strategic Management Journal. 2001. № 22 (11). P. 1013-1031.

29. Nayaranan V.K. Causal mapping: An historical overview // Narayanan V.K., Armstrong D.J. (eds.). Causal mapping for research in information technology. Hershey: Idea Group Publishing, 2005. P. 1-19.

30. Newman M.E. The physics of networks // Physics Today. 2008. Vol. 61. № 11. P. 33-38.

31. Nonaka I. Toward middle up-down management: Accelerating information creation // Sloan Management Review. 1988. № 29 (3). P. 9-18.

32. Ocasio W. Towards an attention-based view of the firm // Strategic Management Journal. 1997. № 18 (S1). P. 187-206.

33. Prahalad C.K., Bettis R.A. The Dominant logic: A new linkage between diversity and performance // Strategic Management Journal. 1986. № 7 (6). P. 485-501.

34. Rouleau L., Balogun J. Middle managers, strategic sense making, and discursive competence // Journal of Management Studies. 2011. № 2 48 (5). P. 953-983.

35. von Krogh G., Erat P., Macus M. Exploring the link between dominant logic and company performance // Creativity and Innovation Management. 2000. № 9 (2). P. 82-93.


Review

For citations:


Eliseeva I.I., Platonov V., Bergman J.-., Dukeov I., Röyttä P. The Emergence of Dominant Logic of the Company’s Development: Looking Inside the Black Box. Economics of Contemporary Russia. 2016;(4):30-42. (In Russ.)

Views: 495


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1609-1442 (Print)
ISSN 2618-8996 (Online)