Preview

Economics of Contemporary Russia

Advanced search

Internal Economy Factors of Business Success of Small and Medium-Sized Enterprises in Federal Districts in Russia

Abstract

The authors present result of the internal factors of success for small and medium-sized business in Russia. Particular attention is paid to the study of financial factors as the most significant in the formation business performance indicators. Using the financial statements the authors defines an impact of various financial indicators of enterprises economic activity in the business success rates. Analysis of the small and medium business is carried for federal districts of the Russian Federation. Key internal financial factors determining the success of small and medium-sized businesses are identified. Recommendations for improving financial and economic activity of enterprises has been proposed on the basis of the factors.

About the Authors

E. V. Nikolaeva
Челябинский государственный университет
Russian Federation


D. A. Pletnev
Челябинский государственный университет
Russian Federation


References

1. Бархатов В.И., Плетнев Д.А. Сравнительный анализ подходов к определению понятия «успешность бизнеса» в современной науке // Вестник Челябинского гос. ун-та. 2014. № 18 (347). Экономика. Вып. 46. С. 8-18.

2. Бархатов В.И., Плетнев Д.А. Успешность быстрорастущих предприятий среднего бизнеса в России // Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки. 2015. № 4. С. 65-81.

3. Белова И.А. Налоговые льготы для малого и среднего бизнеса как внешний фактор их успешности // Инновационная экономика и промышленная политика региона (Экопром-2015): труды международной научно-практической конференции, 8-10 октября 2015 г. СПб: Изд-во Политехн. ун-та, 2015. С. 472-479.

4. Гаврилова А.Н. Финансы организаций (предприятий): учеб. пособие. 2-е изд., перераб. и доп. М.: КноРус, 2007.

5. Грязнова Е.Р., Лямина Ж.К. Конфликтогенные факторы в управлении персоналом малого предприятия // Экономика и социум. 2015. № 1-2 (14). С. 939-942.

6. Епифанова Т.В. Основные положения анализа и оценки финансовой устойчивости предприятий малого и среднего бизнеса в статике // Финансовые исследования. 2012. № 4 (37). С. 72-78.

7. Косолапова М.В., Свободин В.А. Комплексный экономический анализ хозяйственной деятельности: учебник. М.: Дашков и Ко, 2011.

8. Кузьменко В.В. Совершенствование цепочек создания ценности как ключевое условие реализации стратегии современного предприятия // Вестник Московского городского пед. ун-та. Сер. Экономика. 2010. № 6. С. 111-117.

9. Мандражи З.Р., Абдиева Г.Т. Особенности методики анализа результативности деятельности предприятий малого бизнеса // Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2013. № 1. С. 137-138.

10. Маркарьян Э.А. Экономический анализ хозяйственной деятельности: учеб. пособие. М.: КноРус, 2014.

11. Пиньковецкая Ю.С. Закономерности развития предпринимательских структур в регионах // Экономика региона. 2012. № 4 (32). С. 157-165.

12. Плетнёв Д.А., Николаева Е.В. Факторы и барьеры успешности предприятий малого и среднего бизнеса на Южном Урале // Сборник докладов научной конференции «Управленческие науки в современном мире»: в 2 т. СПб.: ИД «Реальная экономика», 2015. Т. 1. С. 11-14.

13. Плетнёв Д.А., Николаева Е.В. Успешность среднего бизнеса Челябинской области: анализ ключевых сфер деятельности // Вестник Челябинского гос. ун-та. 2014. № 21 (350). С. 128-144.

14. Плетнёв Д.А., Николаева Е.В. Методология интегральной оценки успешности предприятий малого и среднего бизнеса в России // Журнал экономической теории. 2015. № 4. С. 66-77.

15. Савицкая Г.В. Анализ хозяйственной деятельности предприятия. М.: ИНФРА-М, 2009.

16. Соломенникова Е.А. Партнерские связи как фактор развития инновационного холдинга // Регион: экономика и социология. 2011. № 3. С. 216-230.

17. Усатова Л.В. Методика проведения управленческого анализа на малом предприятии // Экономические и гуманитарные науки. 2008. № 4 (206). С. 205-211.

18. Чурсина Ю.А., Ленкова Е.А. Финансовый анализ предприятий малого бизнеса. Проблемы, пути решения // Науковедение (Интернет-журнал). 2014. № 5 (24). С. 154.

19. Внутренние экономические факторы успешности малых и средних предприятий.

20. Шуляк П.Н. Финансы предприятия: учебник. М.: Дашков и К°, 2009.

21. Anantadjaya S. Measuring human resources: A case study in small and medium enterprises (April 29, 2009). Proceedings, Seminar National Industrial Services, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Cilegon, Banten, 2009, April 29-30. Р. 101-114.

22. Berger-Walliser G., Bird Robert C., Haapio H. Promoting business success through contract visualization // Journal of Law, Business, and Ethics. 2011. Vol. 7. Р. 55-75.

23. Di Giuli A., Caselli S., Gatti S. Are small family firms financially sophisticated? // EFMA Annual Meetings Papers 2006. URL: http://www.efmaefm.org/0EFMAMEETINGS/EFMA%20ANNUAL%20MEETINGS/2006-Madrid/papers/310783_full.pdf).

24. Gottschalk S., Niefert M. Gender differences in business success of german start-up firms // International Journal of Entrepreneurship and Small Business. 2011. № 18 (1). Р. 15-46.

25. Hewa Wellalage N., Locke S. Factors affecting the probability of SME bankruptcy: A case study on new zealand unlisted firms (June 2, 2012) // Business Journal for Entrepreneurs (Quarterly). 2012. June.

26. Hohol T. Features оf the method of financial analysis of small business enterprises // Вестник Черниговского гос. технолог. ун-та. Сер. Экономические науки. 2013. № 2 (66). С. 386-393.

27. Hussain D., Yaqub M.Z. Micro-entrepreneurs: motivations, success factors, and challenges (November 1, 2010) // International Research Journal of Finance and Economics. 2010. Vol. 56. Р. 22-28.

28. Jasra J.M., Hunjra A.I., Rehman A.U., Azam R.I., Khan M.A. Determinants of business success of small and medium enterprises // International Journal of Business and Social Science. 2011. Vol. 2. № 20. Nov.

29. Jensen M.C. Value Maximization, Stakeholder Theory, and the Corporate Objective Function // Journal of Applied Corporate Finance. 2001. Fall. Р. 8-21.

30. Kearney C., Mac An Bhaird C., Lucey B.M. Culture and capital structure in small and medium sized firms, 2012. December 5.

31. Pfann G., Hamermesh D., Bosman C. Business success and businesses beauty capital // Economics Letters. 2006. Vol. 93. Р. 201-207.

32. Pletnev D., Nikolaeva E., Bitkulova Z. Analysis of value added distribution and level of transaction costs in the russian corporations/ CBU International Conference Proceedings 2014. February 3-5. Prague: Central Bohemia University, 2014. Р. 83-89.

33. Pletnev D., Nikolaeva E., Lushnikov S. Impact of the transaction costs level on the sustainable growth of Russian metallurgical corporations // Innovation Management and Company Sustainability Proceedings of the 2nd International Conference, 26-27 May, 2014. Prague: Vysoka skola ekonomicka v Praze. Praha: Nakladatelstvi Oeconomica, 2014. Р. 385-394.

34. Sieger P. Long-term success of family firms: investigating specific aspects of firm - level entrepreneurship and individual-level antecedents // Dissertation of the University of St. Gallen, School of Management, Economics, Law, Social Sciences and International Affairs to obtain the title of Doctor of Philosophy in Management, Dissertation № 3934, Niedermann Druck AG, St. Gallen, 2011.

35. Todeva E. East European business networks: A review of dependencies and strategies and their influence on company success // Paper № 12-98, Research papers in international business, 1998.

36. Webb Kerry S. Emotional intelligence and business success. Working Paper. 2011. URL: http://ssrn.com/abstract=1948065 (Available at 17.08.2015).


Review

For citations:


Nikolaeva E.V., Pletnev D.A. Internal Economy Factors of Business Success of Small and Medium-Sized Enterprises in Federal Districts in Russia. Economics of Contemporary Russia. 2016;(2):77-89. (In Russ.)

Views: 797


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1609-1442 (Print)
ISSN 2618-8996 (Online)