Preview

Economics of Contemporary Russia

Advanced search

MODERNIZATION OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: АNALYSIS ON THE BASIS OF RESOURCE-COMPETENCE APPROACH

Abstract

And constraints that society must control. Universities are non-commercial organizations, which are characterized by high resource dependence and the need for strong ties with their holders. It is established that since the university attracts as the main resource, possesses as capabilities and realizes in the external environment knowledge in various forms as competencies, it must also be a participant in creating special economic relations in the society with respect to this economic good. It is shown that education refers to the so-called meritorial benefits guarded by the state, the importance of which will increase, as they directly influence the formation of one of the main factors of the knowledge economy - human capital. Based on the results of the analysis of the structure and features of the resources attracted by higher education institutions, and also claimed in the knowledge-based economy, the following conclusion has been made: the necessary condition for the modernization of high school is the development of their abilities to manage knowledge (both in the internal and external environment of the organization), relations with stakeholders and manage organizational changes.

About the Author

Ya. V. Danilina
Central Economics and Mathematics Institute Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Горяинова Л.В. Инфраструктурные услуги в концепции опекаемых благ // Теория и практика общественного развития. 2015. № 6. С. 43-47

2. Гресько А.А., Рахманова М.С., Солодухин К.С. Отношенческий подход и стейкхолдерская концепция как теоретические основы разработки новых методов стратегического управления вузом // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 4.

3. Гусева А.А. Маркетинговый аспект в разработке стратегии вузов // Вестник Чуваш. ун-та. 2007. № 7. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/ marketingovyy-aspekt-v-razrabotke-strategii-vuzov

4. Данилина Я.В. Информация и знания как факторы производства // Экономический анализ: теория и практика. 2013. Т. 12. Вып. 2. С. 15-21

5. Катькало В.С. Место и роль ресурсной концепции в развитии теории стратегического управления (предисловие к разделу) // Вестник Санкт-Петерб. ун-та. Сер. 8. Менеджмент. 2003. № 3. С. 3-16

6. Клейнер Г.Б. Ресурсная теория системной организации экономики // Российский журнал менеджмента. 2011. № 3. С. 3-28

7. Клейнер Г.Б., Тамбовцев В.Л., Качалов Р.М. Предприятие в нестабильной экономической среде: риски, стратегии, безопасность. М.: Экономика, 1

8. Корчагина Т.В. Новая экономика и мериторные блага // Вестник Тамбов. ун-та. Сер. Гуманитарные науки. 2010. № 8. С. 7-15

9. Макаров В.Л., Клейнер Г.Б. Микроэкономика знаний. М.: Экономика, 2007

10. Малютина Т.В. Психологические и психофизиологические особенности развития в юношеском (студенческом) возрасте // Омский научный вестник. Сер. Общество. История. Современность. 2014. № 2 (126). C. 129-133

11. Нащекина О.Н., Тимошенков И.В. О применении теории стейкхолдеров к анализу деятельности высших учебных заведений // Вестник Нац. техн. ун-та «ХПИ». Темат. вып.: Актуальные проблемы управления и финансово-хозяйственной деятельности предприятия. 2011. № 61. С. 92-99

12. Нонака И., Такеучи Х. Компания - создатель знания. Зарождение и развитие инноваций в японских фирмах. М.: Олимп-Бизнес, 2011

13. Павлюткин И.В. Образовательные организации как открытые системы: детерминанты вузовских стратегий в трех организационных популяциях // Вопросы образования. 2007. № 3. URL: http://cyberleninka.ru/article/n7resursnayazavisimost-i-instituty-determinanty-vuzovskogopovedeniya-v-treh-organizatsionnyhpopulyatsiyah

14. Рубинштейн А.Я. К теории рынков опекаемых благ // Вестник Рос. ун-та дружбы народов. Сер. Экономика. 2011. № 5

15. Салихов А.В. Высшее образование как общественное благо и диверсификация его финансирования // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. 2009. № 5 (38)

16. Солодухин К.С. Проблемы применения теории заинтересованных сторон в стратегическом управлении организацией // Проблемы современной экономики. 2007. № 4 (24). URL: http:// www.meconomy.ru/art.php3?artid=23057

17. Тамбовцев В. Реформы российского образования и экономическая теория // Вопросы экономики. 2005. № 3

18. Тамбовцев В.Л. Стратегическая теория фирмы: состояние и возможное развитие // Российский журнал менеджмента. 2010. Т. 8. № 1. С. 5-40

19. Фаттахов Ф.Г. Разработка и реализация конкурентных стратегий предпринимательских структур на отраслевых рынках мериторных благ: дис. ... канд. экон. наук. Казань, 2013

20. Эриксон Э. Детство и общество. СПб.: Питер, 2000

21. Cooper T. Edu-business: The hidden presumptions of commercially derived quality management in higher education [Электронный ресурс]. URL: http://interdisciplinary.net/ati/education/ioe/ioe2/ cooper%20paper.pdf

22. Freeman R.E. Strategic management: A stakeholder approach. Boston, Pitman, 1984

23. Maassen P., Gornitzka A. Integrating two theoretical perspectives on organization adaptation // From the Eye of the Storm. Higher Education's Changing Institution. B. Jongbloed, P. Maassen, G. Neave (eds.). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1999

24. Mitchell R.K., Agle B.R., Wood D.J. Toward a theory of stakeholder identification and salience: defining the principle of who and what really counts // Academy of Management Review. 1997. Vol. 22. № 4. P. 853-886

25. Musgrave R.A. The theory of public finance. N.Y., Toronto; L.: McGraw-Hill Book Company Inc., 1959

26. Musgrave R.A. Merit goods // Eatwell J., Milgate M., Newman P. The New Palgrave: A Dictionary of Economics. L.: Basingstoke, 1987

27. Musgrave R.A., Musgrave P.B., Kullmer L. Die offentlichen Finanzen in Theorie und Praxis. B. 1, 6. Auflage, Tubingen, 1994

28. Penrose E.T. The theory of the growth of the firm. Oxford: Basil Blackwell, 1959

29. Prahalad C.K., Hamel G. The core competence of the corporation // Harvard Business Review. 1990. № 68 (3). Р. 79-93

30. Stalk G., Evans P., Shulman L. Competing on capabilities: the new rules of corporate strategy // Harvard Business Review. 1992. March-April. Р. 57-69


Review

For citations:


Danilina Ya.V. MODERNIZATION OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: АNALYSIS ON THE BASIS OF RESOURCE-COMPETENCE APPROACH. Economics of Contemporary Russia. 2017;(2):90-101. (In Russ.)

Views: 566


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1609-1442 (Print)
ISSN 2618-8996 (Online)