Preview

Economics of Contemporary Russia

Advanced search

Corporate Giving in Russia: Strategies of the Leaders

Abstract

The paper presents the results of the study on investigation and interpretation of strategic aspects of the corporate giving of companies pretending to be national leaders in this particular field. The results allowed to testify that the vast majority of these companies have introduced formalized strategies for corporate giving mainly connected with the creation of social value per se. Nevertheless, the choice of directions and forms for particular projects and programs demonstrate the high potential for creating shared value and therefore for obtaining competitive advantages through improvements of companies’ competitive context.

About the Authors

Yu. E. Blagov
СПбГУ
Russian Federation


A. A. Petrova-Savchenko
СПбГУ
Russian Federation


References

1. Благов Ю.Е. Корпоративная социальная ответственность: эволюция концепции. СПб.: Высшая школа менеджмента, 2010

2. Благов Ю.Е., Петрова-Савченко А.А. Корпоративная благотворительность и инновации // Практики компаний в области корпоративной благотворительности и социальных инвестиций: по материалам проекта «Лидеры корпоративной благотворительности-2012». М.: Форум Доноров, 2012

3. Благов Ю.Е., Петрова-Савченко А.А. Доклад о корпоративной благотворительности в России // Все о лидерах 2014: по материалам проекта «Лидеры корпоративной благотворительности-2014». М.: Форум Доноров, 2015

4. Болдырева А., Ефремова-Гарт И. Результаты исследования «Лидеры корпоративной благотворительности-2015» // Все о лидерах 2015: по материалам проекта «Лидеры корпоративной благотворительности-2015». М.: Форум Доноров, 2015

5. Доклад о социальных инвестициях в России - 2014: к созданию ценности для бизнеса и общества / Ю.Е. Благов (и др.); под общ. ред. Ю.Е. Благова, И.С. Соболева. СПб.: Авторская творческая мастерская (АТМ), 2014

6. Федеральный закон от 11.08.1995 № 135-ФЗ «О благотворительной деятельности и благотворительных организациях»

7. Blagov Yu.E., Petrova-Savchenko A.A. Corporate philanthropy in Russia: evidence from a national awards competition // Corporate Governance: The International Journal of Business in Society. 2012. Vol. 12. Issue 4. P. 534-547

8. Carroll A.B. The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders // Business Horizons, 1991. Vol. 34. № 4. P. 39-48

9. Giving in Numbers: 2013 Edition. Committee Encouraging Corporate Philanthropy (CECP), 2013. URL: http://cecp.co/pdfs/giving_in_numbers/GIN2013_Web_Final.pdf (дата обращения: 26.02.2016)

10. Giving in numbers: 2014 Edition. Committee Encouraging Corporate Philanthropy (CECP), 2014. URL: http://cecp.co/download-files.html?fname=pdfs/giving_in_numbers/GIN2014 Web_Final.pdf (дата обращения: 26.02.2016)

11. Giving in numbers: 2015 Edition. Committee Encouraging Corporate Philanthropy (CECP), 2015. URL: http://cecp.co/download-files.html?fname=pdfs/giving_in_numbers/GIN 2015FINAL_web.pdf (дата обращения: 26.02.2016)

12. Halme M., Laurila J. Philanthropy, integration, or innovation? Exploring the financial and social outcomes of different types of corporate responsibility // Journal of Business Ethics. 2009. Vol. 84. № 3. P. 325-339

13. Klein P. The coming end of corporate charity, and how companies should prepare? 07.09.2014. URL: http://www.forbes.com/sites/forbesleadershipforum/2014/07/09/the-coming-end-of-corporate-charity-and-how-companies-should-prepare/ (дата обращения: 26.02.2016)

14. Porter M., Kramer M. The competitive advantage of corporate philanthropy // Harvard Business Review. 2002. Dec. P. 56-68

15. Porter M., Kramer M. Creating shared value: How to reinvent capitalism - and unleash a wave of innovation and growth // Harvard Business Review. 2011. Jan. P. 62-77

16. Spero J.E. Charity and philanthropy in Russia, China, India, and Brazil. The Foundation Center, 2014. URL: http://www.foundationcenter.org/gain-knowledge/research/pdf/philanthropy_bric.pdf (дата обращения: 26.02.2016)

17. Барометр кризиса. 2016. URL: http://www.donorsforum.ru/projects/barometr-krizisa/fevral-2016/ (дата обращения: 03.03.2016)


Review

For citations:


Blagov Yu.E., Petrova-Savchenko A.A. Corporate Giving in Russia: Strategies of the Leaders. Economics of Contemporary Russia. 2016;(3):84-97. (In Russ.)

Views: 593


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1609-1442 (Print)
ISSN 2618-8996 (Online)